Låååång dag har nu blivit kväll!

Första dagen i skidbacken är avklarad... och det har varit en händelserik dag...... på många sätt....
Inga skador som tur är men under eftermiddagen radade händelserna upp sig. Jag återkommer till det.
Vi kom ju som ni redan vet fram ganska tidigt och våra ungdomar tyckte att det var lite drygt att vänta på att komma ut i skidbackarna. Kl 08.45 öppnade skiduthyrningen och innan alla fått pjäxor som passade och skidor som var rätt inställda samt en hjälm som passade så var vi allt lite svettiga.... plötsligen var alla iväg och åkte, till och med de som aldrig stått på ett par skidor. En del gav sig iväg och utforskade systemet  och andra höll sig lite mer i barnbackarna.
Kl 11.30 Lunch på Wärdshuset, en fantastiskt god buffé. Vi bjöds på grönsakssoppa, spagetti och köttfärssås, korvstroganoff, pasta med kyckling och Alaskafilé  med potatis och curryremouladsås...... Alla åt med god aptit. Vips så var alla ungdomarna iväg igen! Vi vuxna tog det lite lugnare och avslutade lunchen med en god kopp kaffe!
Kl 13.00 var det dags för första skidskoletillfället. Samling vid målhuset i Gustavbacken. Klockan blev 13 och där fanns varken elever eller lärare, bara Hia, Stenis, Liam och undertecknad. Jag ringde en av eleverna som skull vara med på skidskolan och frågade var han var....
-Bra fråga svarade han, jag har faktiskt ingen aning....
- Ser du inga skyltar någonstans eller några av dina klasskamrater?
- Nej eller kanske.... det är ett gult hus här och kanske är det Sälfjällstorget.
-Stanna där du är. Vi kommer!
Desiree Kumlin kastade sig iväg för att hämta upp honom. Det tog dock hela lektionen att hitta honom och då kom han vandrandes till Wärdshuset med skidorna under armen- ingen skidskola men den förlorade sonen var återfunnen!.
Ungefär en timme senare var det nästa pojke som kommit på villovägar. Han ringer och frågar mig var alla är..... Då hade han kommit ifrån sina skidåkande kompisar som alla åkt bort till Gustavtorget tillsammans med en del av oss vuxna. Tack säger jag då till Jonathan N och Daniel som genast kastade sig iväg för att möta upp den "förlorade sonen 2"  . Så gulligt av er!
Så var då var en styck mobiltelefon borttappad. Stort pådrag och denna återfanns i receptionen, Tack och lov!
Mitt i allt detta spelar Sverige bronsmatch i handbolls VM och Josefin ska hämta ut våra nycklar till stugorna. Hon skickas mellan receptionen och miljöstationen där hon får besked om att nycklarna ska finnas. När hon efter 45 minuter ute i -7 grader och ca 10-15 m/s kommer fram till luckan och får veta att nycklarna inte finns där utan i receptionen...... ja då är hon inte att leka med....
37 ungdomar och vuxna som står utanför sina stugor med all packning, en busschaufför som vill köra till sin stuga är  ju inte heller överlyckliga över att få vänta ytterligare på nycklarna. Detta resulterar i att undertecknad också varvar upp en aning.... man kan säga att det är inte ofta jag blir arg men när jag blir det så.... Ja, det vet man nu i receptionen på Skistar.... Vi fick i alla fall nycklarna väldigt snabbt och Förlåt till dig som jag trängde mig före i ren ilska!
Så skönt att få komma in i stugorna, alla verkade nöjda och glada. Då kommer en tjej som saknar sin väska..... Jag ringer busschauffören och kollar om den är kvar i bussen, det är den inte. Har du kollat utanför där allt bagaget lastades ut, frågar jag. Där var den, mitt på vägen stod den.....
Intensiv eftermiddag kan man väl säga..... Jag och Hia har dock konstaterat att vi har aldrig varit upp i Lindvallen med en klass där så många klarar sig så bra i skidbacken redan första dagen, GOTT!!
God middag på Råå bar, hemlagad pytt i panna. Alla ungdomar åt med god aptit och var till och med och frågade om de kunde servera lite mer.
Nu har lugnet lagt sig i Vasabyn.... alla är trötta.... och laddar nu för en ny dag i skidbacken.
I morgon ska vi försöka komma med lite foton också.
Till alla föräldrar vill jag säga, ni har så otroligt skötsamma och duktiga ungdomar.... VAR STOLTA!
Kramar till er alla från en sömnig Maria

Kommentarer
Postat av: Happyvardag

Eventuellt glömde du incidenten med de ej medtagna lakanen......Skäms på rektorskan!



Kram och goda natten till er alla från Mia

2011-01-30 @ 21:39:55
Postat av: karinJ

Ser ut som ni haft en bra 1:a dag. Roligt att läsa. Hoppas "killet i tårna" gått över & att röken lagt sig =) kram till er alla

2011-01-30 @ 21:57:39
Postat av: Tina G

Fantastisk roligt att läsa din berättelse om första dagen. Förstår dock om alla "spännande" händelser orsakat lite oro.

Men, ändå, jag läste och kunde inte låta bli att skratta. ( En liten undran fanns ju dock där hela tiden: var det min unge som kom bort :o))!

2011-01-31 @ 16:52:46
Postat av: Maria

Kul att läsa att ni gillar bloggen! Tina, det var inte din gosse som kom bort! Ja, lite orolig blir man ju, mest för att de ska bli rädda och tappa lusten att åka skidor....

2011-01-31 @ 21:39:57
URL: http://http//svettparlan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0